søndag den 16. august 2015

UFO Observation Nordsøen 1994

UFO observation Nordsøen September 1994
Som 25-årig, det var i 1994, var jeg frivillig værnepligtig i Søværnet og efter grundskolen i Auderød, endte jeg som messegast i officersmessen på den 84 meter lange korvet Peter Tordenskjold, og i den forbindelse var jeg med på en 11-dages øvelse i Nordsøen og Skagarak, der blev afholdt fra 11. til 22. September. En del af øvelsen var afsat til ubådsjagt, men derudover havde vores korvet også til opgave, at affyre et Sea Sparrow jord-til-luft missil. Tre dage inde i øvelsen røg vi ind i en storm, der nåede op på 28 sekundmeter og bølgehøjden blev målt til ca. 15 meter. Det var min første rigtige sejlads og absolut en ekstraordinær mind-blowing oplevelse jeg aldrig glemmer, og ikke vil glemme. På trods af udbredt søsyge blandt besætningen 4-5 dage i træk grundet stormen, opfyldte alle deres pligt, job done. Admiral Tim Sloth Jørgensen havde kommandoen på denne tur.

Læs om øvelsen her: PETER TORDENSKJOLD i øvelse BRIGHT HORIZON

Efter stormen startede jagten på ubåde
Da stormen endelig havde lagt sig 4-5 dage inde i øvelsen, begyndte vi at lede efter ubåde og havde fået at vide, at hvis vi så noget der kunne tyde på en ubåd, skulle vi meddele det til vagthavende officer på broen. Da jeg var færdig med min tjans med aftensmaden i officersmessen, højst sandsynligt den 16. September, gik jeg omkring kl. 20.00-20.30 en tur op på øverste dæk og satte mig på en bænk nogle meter fra bagbords indgang til broen. Der sad jeg så og slappede af med en smøg og spejdede udover vandet, for at se om jeg kunne være så heldig at spotte en ubåd. På det tidspunkt var der dog næsten mørkt, kun et svagt skær i horisonten var tilbage, som svagt reflekteredes på havoverfladen et godt stykke væk.

Blåt lys skyder op af havet og stopper brat mid-air
Pludselig skyder et blåt lys hurtigt op fra havet omkring 2-3 km væk i lodret linje og stopper brat et stykke oppe. Da den stopper, lyser den lidt mere op og funkler nu som en lille stjerne, og oven i det blå, er der også et svagt grønligt skær. Da vi i forvejen var varskoet om, at der var ubåde derude og vi skulle holde øje og melde til broen hvis vi så noget, var jeg naturligvis oppe på mærkerne, og fik derfor talt sekunderne fra det øjeblik objektet stoppede mid-air, og jeg nåede at tælle 5 sekunder, så gik lyset ud som en lampe der slukkes, og jeg så det ikke igen.

Nødraket eller signalraket?
Situationen virkede noget atypisk. Nødraketter lyser rødt, så da jeg så den blå prik stige op, tænkte jeg det kunne være en anden type signalraket, der måske var blevet affyret fra en ubåd for at indikere et angreb var sat i gang, torpedo affyret, hvad ved jeg? Det eneste jeg vidste var, at nødraketter lyser rødt, og vi havde ikke fået noget at vide om andre typer signalraketter.

Skifter kurs med retning mod min UFO observation
Men jeg observerede hændelsen og meddelte til vagthavende officer på broen hvad jeg havde set, og jeg husker han spurgte mig tre gange i træk om jeg var farveblind, hvilket jeg afviste og holdt på den blå farve jeg havde set. Vi fandt retningen på kompasset hvor jeg havde set objektet skyde op fra havet. Derefter gik officeren tilbage på broen og jeg satte mig tilbage på bænken igen og røg det sidste af min smøg, mens skibet skiftede kurs i retning af min UFO observation.

Sådan opfører en nødraket sig ikke
Ikke på noget tidspunkt under og efter observationen, eller mens jeg talte med officeren, ænsede jeg noget mærkeligt ved situationen. Jeg gik bare ud fra, at det var en slags signalraket, der var blevet affyret fra evt. en ubåd. Det var først flere år efter, da jeg tænkte tilbage på hændelsen, at det gik op for mig, at det var mærkeligt den kunne stige så hurtigt og stoppe brat mid-air, og så de der korte 5 sekunder før lyset ”gik ud”, for sådan opfører en nødraket sig ikke…

Et par billeder fra turen







Navigér blog: UFO fotografier | UFO observationer | UFO artikler

Ingen kommentarer: